Her finder du o-tekniske øvelser til ungdomsløberen. Øvelserne er organiseret efter færdigheder.
Læs mere om færdighederne i kapitel 4 i TBU-bogen, hvor du fx finder Den o-tekniske udviklingsmodel for Ungdomsløberen.
Ungdomsløberen (13-16 år)
Grundforståelse
Værktøjer
Strategier
Alle øvelser
8. Basis kurveforståelse (8-13 år)
A. Simple kurvesymboler
B. Tydelige kurvedetaljer og ækvidistance
C. Op eller ned?
D. Høje og lave punkter
11. Basis postindløb (10-13 år)
A. Indløbspunkt ved lineære ledelinjer
B. Indløbspunkt tæt ved ledelinjer
12. Forståelse af holdepunkter (11-16 år)
A. Tydelige holdepunkter
B. Holdepunkter i sprint
C. Bestemte terrængenstande som holdepunkter
D. Udvælgelse af holdepunkter
13. Basis kompasbrug (11-15 år)
A. Håndtering af kompasset
B. Retvende kortet ved brug af kompasset
C. Kompasretning
14. Basis postudløb (11-14 år)
A. Udløbspunkt ved ledelinjer
B. Tydelige udløbspunkter i terrænet
15. Basis strækplanlægning (11-15 år)
A. Identificere stræk med flere vejvalg
B. Udvælge sikre vejvalg – sikker posttagning
C. Identificere vejvalg i sprint
16. Forståelse af gennemløbelighed (12-15 år)
A. Genneløbelighed ved strækplanlægning
B. Bevoksningsbilledet i orienteringen
17. Basis taktik (12- år)
A. Påvirkning fra andre løbere
B. Stafet og gaflinger
18. Udvidet kurveforståelse (13-18 år)
A. Hældning
B. Ledelinjer og holdepunkter i kurvebilledet
C. Kurver i sprint
D. Visualisere en kurvemodel
19. Udvidet afstandsforståelse (13-17 år)
A. Bedømme afstand på kortet
B. Bedømme afstand i terrænet
C. Bedømme afstand i sprint
20. Udvidet postindløb (13-18 år)
A. Valg af indløbspunkt
B. Visualisering af postcirklen
C. Postindløbsteknik
D. Postindløb i sprint
21. Løfte blikket (13-16 år)
A. Benytte split-vision
B. Løfte blikket på de rigtige tidspunkter
22. Udvidet retningsforståelse (14-18 år)
A. Retning ved at forlænge ledelinjer
B. Retning ved hjælp af flugtende terrængenstande
C. Retning ud fra vinkler
23. Forlænge og forstørre poster (14-17 år)
A. Forlænge poster
B. Forstørre poster
24. Udvidet strækplanlægning (14-18 år)
A. Metoder til strækplanlægning
B. Overvejelser ved udvælgelse af vejvalg
C. Vejvalg i sprint
25. Forståelse af terræn- og kortmodel (15-19 år)
A. Visualisere en terrænmodel
B. Visualisere en kortmodel
C. Terræn- og kortmodel i sprint
26. Udvidet postudløb (15-19 år)
A. Udløbspunkt tæt ved posten
B. Udløbspunkt langt fra posten
C. Vinkler ud af poster
27. Brug af holdepunkter (15-19 år)
A. Orientering mellem holdepunkter
B. Orientering mellem holdepunkter i sprint
C. Orientering mellem holdepunkter i kurvebilledet
28. Opfang (15-18 år)
A. Opfang på strækket
B. Opfang i postindløbet
29. Kurveledelinjer (15-19 år)
A. Følge kurveledelinjer
B. Kuveledelinjer i postindløb og -udløb
C. Positionere sig i forhold til kurveledelinjer
30. Positionering (16-19 år)
A. Positionering i praksis
B. Hvornår er positionering nødvendigt?
31. Skræntorientering (16-20 år)
A. Holde højde
B. Postindløb, plateauer og terrasser på skrænter
C. Holde retning på skrænter
32. Udvidet kompasbrug (16-20 år)
A. Finkompas
B. Grovkompas
C. Hvornår er kompasset ekstra vigtigt?
33. Forkant i orienteringen (16-20 år)
A. Forkant vs. bagkant i orienteringen
B. Hvor og hvor meget på forkant?
C. Forkant i sprint