Kartoffelkurver

O-teknisk træning
8. Basis kurveforståelse
8.B Tydelige kurvedetaljer og ækvidistance
9-11 år

Formål

At løberne lærer om kurvebilledets opbygning og om ækvidistance ved at arbejde med modeller af kurvebilleder.

Design og afvikling

Øvelsen er teoretisk og foregår indenfor.

Skær kartoflerne i skiver af ens tykkelse, evt. med et mandolinjern.

Løberne får udleveret en skiveskåret kartoffel hver, og skal aftegne hvert lag, svarende til én kurve, så de ender med at have tegnet kartoflens højdeprofil som et kurvebillede (se illustration). Når løberne har tegnet kartoflen som et kurvebillede og fået tjekket, at det ser rigtigt ud, bytter de kartoffel med en anden løber.

Teknik og fokuspunkter

Øvelsen er teoretisk, og skal derfor følges op med eksempler i praksis. Supplér evt. øvelsen med billeder af rigtige kurvebilleder, så løberne kan se sammenhængen mellem deres aftegninger af kartoflerne og højdepartier i terrænet.

Variationer

Hvis løberne specifikt skal lære om ækvidistance kan man skære kartoflerne, så halvdelen af dem er skåret i tykke skiver (svarende til 5 meter ækvidistance) og den anden halvdel i skiver, der har halv tykkelse (svarende til 2,5 meter ækvidistance). Løberne skal så arbejde sammen i par, hvor de har hhv. en kartoffel med 5 meter ækv. og en med 2,5 meter ækv. Når begge løbere har tegnet begge kartofler og sammenlignet deres tegninger, bytter de med et andet par.

Varighed

25 min.

Terræn

Indendørs, ved borde.

Udstyr

1 sød kartoffel pr. løber. Vælg de mest ”bakkeformede” og knoldede der kan findes. Papir og tegneredskaber.

TBU-bogen

S. 161-162

Tak for øvelsen til

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s