O-teknisk træning
8. Basis kurveforståelse
8.B Tydelige kurvedetaljer og ækvidistance
9-11 år
Formål
At løberne lærer om kurvebilledets opbygning og om ækvidistance ved at arbejde med modeller af kurvebilleder.
Design og afvikling
Øvelsen er teoretisk og foregår indenfor.
Skær kartoflerne i skiver af ens tykkelse, evt. med et mandolinjern.
Løberne får udleveret en skiveskåret kartoffel hver, og skal aftegne hvert lag, svarende til én kurve, så de ender med at have tegnet kartoflens højdeprofil som et kurvebillede (se illustration). Når løberne har tegnet kartoflen som et kurvebillede og fået tjekket, at det ser rigtigt ud, bytter de kartoffel med en anden løber.




Teknik og fokuspunkter
Øvelsen er teoretisk, og skal derfor følges op med eksempler i praksis. Supplér evt. øvelsen med billeder af rigtige kurvebilleder, så løberne kan se sammenhængen mellem deres aftegninger af kartoflerne og højdepartier i terrænet.
Variationer
Hvis løberne specifikt skal lære om ækvidistance kan man skære kartoflerne, så halvdelen af dem er skåret i tykke skiver (svarende til 5 meter ækvidistance) og den anden halvdel i skiver, der har halv tykkelse (svarende til 2,5 meter ækvidistance). Løberne skal så arbejde sammen i par, hvor de har hhv. en kartoffel med 5 meter ækv. og en med 2,5 meter ækv. Når begge løbere har tegnet begge kartofler og sammenlignet deres tegninger, bytter de med et andet par.
Varighed
25 min.
Terræn
Indendørs, ved borde.
Udstyr
1 sød kartoffel pr. løber. Vælg de mest ”bakkeformede” og knoldede der kan findes. Papir og tegneredskaber.
TBU-bogen
S. 161-162