Sprintlinje

O-teknisk træning
27. Brug af holdepunkter
27.B Orientering mellem holdepunkter i sprint
16-18 år

Formål

Øvelsen træner løberne i at orientere fra holdepunkt til holdepunkt, idet de ved passage af et holdepunkt foretager retningsskift, løfter blikket og ser frem mod næste holdepunkt (retningsskift).

Design og afvikling

Banen laves som en linje, som går i en lige linje fra holdepunkt til holdepunkt – for eksempel kan der tages udgangspunkt i en svær sprintbane (se eksemplet i Lyseng), hvor der laves en linje, der følger et af de mulige vejvalg – gerne et vejvalg med mange retningsskift (holdepunkter), idet dette gør øvelsen mere udfordrende og effektiv.

Bemærk at formålet med linjen er at fjerne løbernes mulighed for at tage enkle og ukomplicerede vejvalg, hvorfor sprintlinje med fordel kan anvendes, når terrænet ikke indbyder til komplicerede stræk med mange retningsskift.

Holdepunkter i sprint er typisk dele af en bygning f.eks.et hushjørne, hvor veje og stier løber sammen, samt hjørner, ender og sammenløb af mure, hegn og hække med mere. Kan introduceres med linje med få retningsskift og tydelige holdepunkter, og gøres efterfølgende mere udfordrende med mange retningsskift.

Placer poster ved nogle af terrængenstandene på linjen, som løberne efterfølgende skal stedfæste på kortet. Posterne give samtidig løberne en bekræftelse på, at de fortsat er på linjen, og under introduktion af øvelsen kan posterne med fordel være vist på løbskortet. Under afviklingen skal løberne følge linjen på kortet.

Teknik og fokuspunkter

 Løberne har tidligere lært, at holdepunkter i sprint ofte er de stede, hvor der skal laves retningsskifte på et vejvalg, samt at holdepunkterne i sprint – i modsætning til skovorientering – næsten altid skal passeres og ikke kun ses på afstand. Løberne skal fortsat bruge holdepunkter på svære baner, men der skal nu arbejdes med at gøre det mere effektivt, bl.a. ved at have fokus på at løfte blikket ved passage af et holdepunkt, og se frem mod næste holdepunkt.

Variationer

Øvelsens formål kan også øves med øvelserne sprintkorridor og frimærkesprint, som begge er variationer af en sprintlinje med brug af maskeret kort. Endvidere er øvelsen linjeintervaller, der øver færdigheden 39.C. Kortlæsning i sprint og øvelsen linje-vejvalg, som øver færdigheden 33.C. Forkant i sprint begge delvis variationer af sprintlinje. Alle de nævnte øvelser er separat beskrevne.

Varighed

25-35 min.

Terræn

Byområde med sprintkort.

Udstyr

Kort med baner og postskærme.

TBU-bogen

S. 196.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s