O-teknisk træning
22. Udvidet retningsforståelse
22.C Retning ud fra vinkler
16-18 år
Formål
At løberen træner retningsforståelse gennem brug af retning ud fra vinkler.

Design og afvikling
Der laves en bane med korte stræk i et område med mange ledelinjer. Posterne placeres, så der på strækkene er gode muligheder for at holde retning ud fra vinkler. I Introduktionen vil løbernes forståelse kunne understøttes ved at illustrere vinklerne visuelt på kortet. Dette kan gøres ved at tegne knækkede pile, hvor ledelinjer skal forlades, og lige pile hvor ledelinjer skal krydses. Eksemplet i Nordre Feldborg Plantage er lavet til en introduktion, så posterne er placeret på tydelige og store terrængenstande eller med opfang bag posten.
Øvelsen afvikles ved at løberne først får demonstreret principperne. Dette kan for eksempel gøres med et lille skitse over startstedet, hvor der er tegnet en knække pil på. Løberne skal så nordvende kortet og herefter vende kroppen i den retning, den knækkede pil peger. Løberne instrueres om, at de skal forlade ledelinjer de steder, de knækkede pile viser, og kontrollere vinkler, når de krydser ledelinjerne under de lige pile.
Teknik og fokuspunkter
Løberne kan bruge vinkler til at bestemme retning, når de forlader ledelinjer, men også når de krydser ledelinjer. Det nemmeste er at løbe vinkelret væk fra eller krydse over en ledelinje, men det er sjældent det hurtigste. Vinklerne skal ikke udtrykkes i grader, men som visuelle vinkler. Anvendelse af vinkler træner løberens retningsforståelse og må aldrig stå alene. Hvis det er muligt, skal løberen derfor altid have tydelige terrængenstande ved eller i forbindelse med den ledelinje, der skal forlades eller krydses.
Variationer
Øvelsen vil med fordel kunne kombineres med øvelserne Forlæng ledelinjen og Flugter.
Varighed
25-35 min.
Terræn
Åben, flad og detaljefattig skov med god sigt.
Udstyr
Kort med baner og postskærme.
TBU-bogen
S. 187.
Tak for øvelsen til
Jess Rasmussen, Viborg OK