O-teknisk træning
8. Basis kurveforståelse
8.D Høje og lave punkter
11-13 år
Formål
At træne løberne i at overskue og forstå kurvebilledet i et større område på kortet.
Design og afvikling
Der laves en opgave bestående af et antal kortudklip fra forskellige skovområder. På alle kortudsnit skal det være muligt at kunne identificere et entydigt højeste henholdsvis laveste punkt. Ved at lave øvelsen på kurvekort med det blå plan gøres øvelsen mere effektiv, idet løberne derved bedre kan fokusere på at overskue og forstå kurvebilledet på kortet.
For at få et entydigt højest eller laveste punkt kan det være nødvendigt at manipulere med kortudsnittet ved for eksempel at slette en høj eller tilføre en lavning. De tre eksempler på kortudsnit er alle manipulerede for at muliggøre, at der kun er et højeste henholdsvis laveste punkt på kortudsnittet.
Øvelsen afvikles ved at løberne på de forskellige kortudsnit skal markere med farver, hvor det højeste og laveste punkt på kortet er. Hvis løberen markerer forkerte steder, får løberen et forsøg mere, og hvis det heller ikke lykkedes, så lad løberen fortælle sine overvejelser.



Teknik og fokuspunkter
At kunne finde det højeste eller laveste punkt i et større område på et kort er en direkte forlængelse af at kunne skelne mellem, hvad der er op, og hvad der er ned i kurvebilledet. Løberne kan bruge hældningsstreger, tællekurver og de blå symboler til at overskue kurvebilledet.
Variationer
Hvis det er vanskeligt at finde kortudsnit med både højest og lavest punkt, så kan øvelsen også gennemføres ved at der på nogle kort alene skal markeres højeste punkt og på andre kort alene markeres laveste punkt. Kortudsnit fra øvelsen Find det højeste punkt, som træner løberne i det samme formål, kan også anvendes.
Varighed
25-35 min.
Terræn
Skove med komplekse kurvebilleder.
Udstyr
Kortudsnit med opgaver og kortudsnit, der viser de rigtige besvarelser.
TBU-bogen
S. 162-163.
Tak for øvelsen til
Jess Rasmussen, Viborg OK