Her finder du o-tekniske øvelser til børneløberen. Øvelserne er organiseret efter færdigheder. Læs mere om færdighederne i kapitel 4 i TBU-bogen.
Læs mere om færdighederne i kapitel 4 i TBU-bogen, hvor du fx finder Den o-tekniske udviklingsmodel for Børneløberen.
Børneløberen (9-12 år)
Grundforståelse
Værktøjer
Strategier
Alle øvelser
2. Basis kortforståelse (5-9 år)
A. Informationskort, symboler og fotografikort
B. Skitsekort/sprintkort over park- og skoleområder
C. Introduktion til skovkortet
3. Korthåndtering (5-9 år)
A. Holde kortet vandret
B. Holde kortet foran sig i én hånd
C. Folde kortet med tommelgrebet
4. Kortets orientering (6-9 år)
A. Retvende kortet efter terrænet
B. Vende kroppen i løbsretningen
5. Lineære ledelinjer (6-11 år)
A. Stier som ledelinjer
B. Andre lineære ledelinjer
C. Ledelinjeskift
D. Poster placeret synligt fra ledelinjer
6. Udvidet kortforståelse (7-11 år)
A. Punktsymboler og mindre tydelige symboler
B. Sprintkortsymboler
C. Bevoksningsforståelse
7. Basis retningsforståelse (8-12 år)
A. Retning langs lineære ledelinjer
B. Retning ved forflytning mellem ledelinjer
C. Retning i forhold til terrængenstandes placering
8. Basis kurveforståelse (8-13 år)
A. Simple kurvesymboler
B. Tydelige kurvedetaljer og ækvidistance
C. Op eller ned?
D. Høje og lave punkter
9. Basis afstandsforståelse (9-12 år)
A. Målestoksforhold
B. Introduktion til afstandsbedømmelse
10. Forflytning mellem ledelinjer (9-12 år)
A. Skære hjørner – ledelinjesigt
B. Forflytning mellem ledelinjer uden sigt
11. Basis postindløb (10-13 år)
A. Indløbspunkt ved lineære ledelinjer
B. Indløbspunkt tæt ved ledelinjer
12. Forståelse af holdepunkter (11-16 år)
A. Tydelige holdepunkter
B. Holdepunkter i sprint
C. Bestemte terrængenstande som holdepunkter
D. Udvælgelse af holdepunkter
13. Basis kompasbrug (11-15 år)
A. Håndtering af kompasset
B. Retvende kortet ved brug af kompasset
C. Kompasretning
14. Basis postudløb (11-14 år)
A. Udløbspunkt ved ledelinjer
B. Tydelige udløbspunkter i terrænet
15. Basis Strækplanlægning (11-15 år)
A. Identificere stræk med flere vejvalg
B. Udvælge sikre vejvalg – sikker posttagning
C. Identificere vejvalg i sprint
16. Forståelse af gennemløbelighed (12-15 år)
A. Genneløbelighed ved strækplanlægning
B. Bevoksningsbilledet i orienteringen
17. Basis taktik (12- år)
A. Påvirkning fra andre løbere
B. Stafet og gaflinger