O-teknisk træning
20. Udvidet postindløb
20.D Postindløb i sprint
16-18 år
Formål
At løberen træner at identificere, hvilke krav der bliver stillet til postindløbet i sprint, herunder kunne vurdere, hvornår det er nødvendigt at tjekke postdefinitionen.

Design og afvikling
Der laves en almindelig sprintbane eller der genbruges en sprintbane fra et stævne, som løberne ikke har deltaget i. I eksemplet i Lemvig er der taget udgangspunkt i en af banerne fra DM i Sprint i 2014.

Afviklingen omfatter både en teoretisk del og en praktisk del. Til den teoretiske del kan man eksempelvis maskere løbskortet, så kortbilledet kun er synligt i postcirklerne, og postdefinitionen er klippet af og delt i to. Løberne øver sig nu parvis, idet den ene løber øver sig på den første halvdel af posterne, mens den anden har ’facitlisten’ i form af postdefinitionen. Ved post 1 vil løberen hurtigt kunne se, at posten står ved NV-lige hushjørne, og der ikke er behov for at se definitionen. Ved post 2 bør løberen derimod være i tvivl, idet posten kan være placeret enten V eller Ø for det impassable hegn. Der byttes rundt, når første løber har øvet sig på de poster, som ikke fremgår af den udleverede halve postdefinition.
Den teoretiske del sluttes af med løberne samlet, og behovet for at se på postdefinitionen for de enkelte poster gennemgås.

Man kan også slutte med at vise et billede af en post, hvor to afgørende forskellige placeringer fremgår – se eksemplet fra post 2, hvor man kan se posten placeret øst for hegnet jf. definitionen, men gennem hegnet også kan se en placering vest for det impassable hegn.
I den praktiske del løbes banen, idet løberne har fokus på at vurdere behovet for at læse postdefinitionen og visualisere postcirklen.
Teknik og fokuspunkter
I sprint er postindløbet ofte mindre krævende, da posterne i mange tilfælde er placeret tydeligt, og brug af postdefinition er i de tilfælde overflødig. I nogle tilfælde vil posterne dog være skjult f. eks. bag en busk, og posterne kan også være placeret, så det er nødvendigt at tjekke definitionen, for at se om posten er på den ene eller anden side af en impassabel mur, hegn eller hæk. Den præcise postplacering kan i det sidste tilfælde være afgørende for hele eller den sidste del af vejvalget.
Løberne skal kunne identificere, hvilke krav, der bliver stillet til postindløbet, hvilket gøres ved at tjekke den præcise postplacering på kortet, og så vurdere om det er nødvendigt at tjekke postdefinitionen. Det er det i de tilfælde, hvor det ikke med det blotte øje kan afgøres, hvor posten er placeret. Evalueringen tager udgangspunkt i den teoretiske øvelse, som beskrevet ovenfor under Design og afvikling.
Variationer
Afvikling af den praktiske del af øvelsen kan med fordel kombineres med øvelsen Husk postcirklen, som træner løberne i 20.B. Visualisering af postcirklen. Øvelsen Husk postcirklen er separat beskrevet.
Varighed
25-35 min.
Terræn
Byområde med sprintkort.
Udstyr
Kort med baner og postskærme.
TBU-bogen
S. 184.
Tak for øvelsen til
Jess Rasmussen, Viborg OK