Din planlægningsmetode

O-teknisk træning
24. Udvidet strækplanlægning
24.A Metoder til strækplanlægning
14-18 år

Formål

At træne løberne i at udarbejde eller justere deres egen planlægningsmetode og herefter afprøve den i praksis. 

Design og afvikling

Der laves en almindelig svær orienteringsbane med gode vejvalgsudfordringer.

Øvelsen afvikles ved at løberne starter med at beskrive den metode, som de vil bruge til at planlægge stræk med. Som inspiration kan det være en god ide at beskrive et eksempel på en metode til strækplanlægning (se eksempel under Teknik og fokuspunkter), men den metode løberne beskriver, behøver ikke at være præcis sådan. Sørg for, at løbernes metode indeholder alle dele af strækket, og indeholder en angivelse af, hvornår og hvordan delene skal planlægges.

I den efterfølgende del af øvelsen skal de afprøve metoden i praksis, idet de parvis løber en bane, og på hvert stræk fortæller højt til deres makker, hvilke forskellige dele af deres strækplanlægningsmetode, de anvender. Der skiftes roller halvvejs på banen. Efter øvelsen kan løberne med fordel skrive metoden ned på et lille stykke papir, som de kan have i definitionsholderen, og som de kan repetere hhv. videreudvikle på før eller efter en træning eller en konkurrence.

Teknik og fokuspunkter

Det er ikke afgørende, hvilken metode løberne anvender i deres strækplanlægning, men det er vigtigt, at løberne selv er med til at finde deres egen, personlige metode. Metoden skal være bevidst, gennemarbejdet og forholde sig til alle dele på strækket, samt kunne bruges til alle typer stræk. En fast indarbejdet planlægningsmetode vil over tid blive mere og mere automatiseret og intuitiv. En metode til strækplanlægning kunne eksempelvis se således ud:

  1. Udvælgelse af vejvalg og indløbspunkt.
  2. Planlægning af postudløbet (udvælgelse af postudløbspunkt).
  3. Planlægning af hvilke holdepunkter og ledelinjer, der skal bruges (kan ske undervejs på strækket).
  4. Detaljeret planlægning af postindløbet (kan ske undervejs på strækket)

Første punkt i metoden tager udgangspunkt i to spørgsmål:

  • Vejvalget – er der noget der gør, at jeg ikke kan løbe lige på (impassable hindringer) – hvis svaret er nej, så vurderes lige på vejvalget i forhold til de andre muligheder.
  • Postindløbet – hvor er det bedst at lave postindløbet fra?

Varighed

60-75 min.

Terræn

Skov.

Udstyr

Kort med baner og postskærme.

TBU-bogen

S. 188-189.

Tak for øvelsen til

Jess Rasmussen, Viborg OK.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s