Hold fast

O-teknisk træning
12. Forståelse af holdepunkter
12.B Holdepunkter i sprint
12-14 år

Formål

At træne løberne i at forstå, hvilke terrængenstande, det er gode at bruge som holdepunkter i sprint, og herefter kunne opsøge dem i terrænet.

Design og afvikling

Der laves en sprintbane, hvor posterne skal stå rimeligt tydeligt, og der ikke er de store vejvalgsudfordringer, så løberne kan holde fokus på at se og opsøge holdepunkterne. Ved introduktionen kan holdepunkterne (de steder, hvor løberne skal skifte retning) med fordel være markeret med en lille ring i starten af banen for at forøge løbernes forståelse af, hvad der kan bruges som holdepunkter, og hvordan de finder vej ved at opsøge holdepunkterne. Løberne instrueres i hvad holdepunkter er, og hvordan de bruges. Endvidere bør de gøres opmærksom på, at de ved hvert holdepunkt skal retvende kortet og vende kroppen i løbsretningen, hvorved de enten med det samme eller hurtigt vil se næste holdepunkt.

Teknik og fokuspunkter

I park og byområder er de fleste terrængenstande tydelige og lette at finde, og løberne skal sjældent bevæge sig ret langt væk fra ledelinjer. Udfordringen er derimod at se de gode vejvalg, som godt kan være komplekse på længere stræk, og at gennemføre dem i høj fart, fordi der er mange retningsskift, og løberne kommer hurtigt frem på et kort i 1:4.000. Gode holdepunkter i sprint er ofte sammenfaldende med de steder, hvor løberne skal foretage retningsskift, så de giver lidt sig selv. Bygninger, veje, stier, mure, hegn og hække fylder meget og er tydelige på afstand, så en del af disse terrængenstande er gode holdepunkter, for eksempel hushjørne, vejkryds, enden af eller et knæk på en mur, hæk eller hegn, idet de entydigt kan lokaliseres på kortet. For at kunne anvende holdepunkterne til retningsskift er det afgørende, at løberne behersker at retvende kortet efter terrænet og at vende kroppen i løbsretningen. Evaluering kan foregå med zoneskygning i starten af øvelsen, idet skyggen skal have fokus på om løberne opsøger holdepunkterne, at de ved holdepunkterne retvender kortet, og vender kroppen mod næste holdepunkt.

Varighed

25-35 min.

Terræn

Byområde med sprintkort.

Udstyr

Kort med baner og postskærme.

TBU-bogen

S. 168.

Tak for øvelsen til

Jess Rasmussen, Viborg OK

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s