21. A Følg John 1

O-teknisk træning
21. Løfte blikket
21.A. Benyt split-vision: 13-15 år
TBU-bog s. 185

Formål:

At træne løberne i at se både fremad og til siderne på samme tid ved løb gennem terræn. Øvelsen giver desuden løberne en forståelse af, at split-vision også handler om en strategisk forståelse af, at der også kan findes brugbar terræninformation højre og venstre for løbsretningen.

Alder:

13-15 år

Design og afvikling:

 Løberne skal løbe parvis, men de har hver især på deres kort kun markeret hver anden post, samt en linje væk fra posten. De skiftes til at finde en post og følge linjen væk fra posten, indtil linjen stopper, hvorefter den anden løber tager over og finder næste post. Den, der løber bagved, skal følge med i, hvor de er på kortet og tage over i orienteringen, når den forreste løber er fremme ved enden af linjen. Placering af linjen væk fra posten bør være lagt, så der er sigt til tydelige terængenstande til siderne for linjen, mens der kun er få holdepunkter på linjen.

Ved introduktionen bør banen gå i et terræn med god sigt og tydelige terrængenstande, men senere kan man forøge udfordringerne ved at banen går i forskellige terræntyper. Der kan med fordel udsættes f.eks. små postskærme de steder, hvor linjen slutter.

Teknik og fokuspunkter:

Split-vision er en teknik, hvor løberne skal se både fremad og til siderne på samme tid ved løb gennem terræn. I øvelsen skal den bagerste løber have fokus på at rette blikket lige frem i løbsretningen og se efter de terrængenstande, som er i løbsretningen, men samtidig skal løberen, ud af øjenkrogen, kunne registrere de terrængenstande, der passeres til siderne.

Øvelsen evalueres ved at lade de to løbere gennemgå banen med fokus på, hvor de har løbet, og hvilke terrængenstande de har brugt som holdepunkter med mere med særlig fokus på anvendte terrængenstande til siderne for løbsretningen.

Variationer:

Følg John 2 og Omvendt Følg John er variationer af Følg John 1, men de to varianter har til formål at træne løberne i 25.B Visualiser en kortmodel, hhv. at træne løberne i 33.A Forkant vs. bagkant i orienteringen.

Varighed:

25-35 min.

Terræn:

Skov.

Udstyr:

Kort med baner (to varianter) samt postskærme.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s