O-intervaller

O-teknisk træning
17. Basis taktik
17.A Påvirkning fra andre løbere
12- år

Formål

At træne løbernes opmærksomhed på, hvordan og i hvilke situationer de bliver påvirket af andre løbere. Samt at træne evnen til at holde mest muligt fokus på egen orientering og ignorere, hvad andre løbere gør, og hvor de løber hen.

Design og afvikling

Der laves 3-7 baner af hver 1-2 km længde (5-10 min. løb). Det kan enten være runder med start/mål samme sted på alle intervaller, en lang sammenhængende bane med start ved den sidste post på forrige runde eller en kombination heraf. Banerne kan evt. designes, så de er målrettet påvirkningen af specifikke situationer, for eksempel påvirkning af vejvalg (bane med gode vejvalgsudfordringer), påvirkning af brug af o-teknik (bane med mange poster i detaljerige områder), påvirkning af farten (bane i åbent terræn med begrænset o-tekniske udfordringer) osv.  

Eksemplet i Gribskov er fem o-intervaller på hver 1.200 meter, og har fokus på at løberne kan teste påvirkning af deres brug af o-teknik og deres farttilpasning. Eksemplet viser også, hvordan man kan undgå at intervaller krydser befærdet veje ved at udnytte pausen mellem to intervaller, til at passere befærdet veje i ro og orden.  

Øvelsen afvikles med samlet start, evt. opdelt i mindre grupper med løbere på samme niveau. Der er pause på 1-3 min. mellem intervaller afhængighed af intensitet og længde af intervallerne, idet pausen starter, når sidste løber er i mål.

Teknik og fokuspunkter

Orienteringsløb skaber i sin natur usikkerhed og tvivl hos løberne. Det at løberne ikke kender terrænet og banen på forhånd, samt skal vælge vejvalg, skal tage masser af beslutninger på vejvalgene og er presset af løbstempoet, gør helt naturligt, at de bliver usikre og i tvivl. Løbere er derfor ekstra påvirkelige af, hvad andre løbere rundt omkring dem foretager sig. Løberne skal derfor trænes i at være opmærksomme på, hvordan og i hvilke situationer andre løbere påvirker dem. Evalueringen bør omfatte en fælles snak med løberne, hvor de kan komme med deres refleksioner over, i hvilke situationer og i hvor høj grad de lod sig påvirke af andre løbere.

Variation

O-intervaller med gaflinger, som træner 17.B. Stafet og gaflinger er en variation af denne øvelse.

Varighed

45-60 min.

Terræn

Skov eller byområde med sprintkort.

Udstyr

Kort med baner og postskærme.

TBU-bogen

S. 174-175.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s