Planlæg at være på forkant

O-teknisk træning
33. Forkant i orienteringen
33.B Hvor og hvor meget på forkant?
17-19 år

Formål

 At træne løberne i at se de steder, hvor det er muligt at komme på forkant.

Design og afvikling

Dette er en teoretisk øvelse, der alene foregår på kortet. Der kan med fordel anvendes en bane, som er fundet på O-Track, Livelox eller WorldofO.com.

Øvelsen afvikles ved at løberne markerer de steder på kortet, hvor de forestiller sig, at det vil være hensigtsmæssigt at komme på forkant.

I eksemplet er øvelsen lavet på et kort fra DM Mellem i Aggebo-Grædsted Hegn, og de steder, hvor det er vurderet hensigtsmæssigt at komme på forkant, er markeret med grønne streger.

Teknik og fokuspunkter

Selvom løberne skal stræbe efter at være på forkant i deres orientering, så skal de også lære at vurdere, hvor meget de kan være på forkant. Hvis løberen fokuserer for meget på at være på forkant, så fjernes opmærksomheden fra det, de er i gang med, og dermed risikerer de at lave fejl. 

At være på forkant er en balancegang, specielt hvis det skal gøres uden at stoppe op, hvilket er mest effektivt og tidsbesparende. Løberne skal derfor være gode til at se de steder på et stræk, hvor de har mulighed for at ekstra meget på kortet for at planlægge frem, uden at løbsfarten går specielt meget ned. Det er som regel, når de løber på en sti, følger en anden tydelig ledelinje eller kan se deres holdepunkt længere fremme i let fremkommeligt terræn.

Løberne skal undgå at prøve at komme på forkant i postindløbet, da det stiller de største krav til at positionere sig præcist. Korte stræk og længere vejvalgsstræk i et terræn med tæt bevoksning, mange detaljer og få ledelinjer vil udfordre løbernes mulighed for at være meget på forkant.

Variationer

Øvelsen kan gennemføres med en bane, som efterfølgende anvendes til øvelsen Kort-lang, som også træner løberne i færdighed 33.B Hvor og hvor meget på forkant?

Varighed

25-35 min.

Terræn

Ingen. Teorietisk øvelse.

Udstyr

Kort med baner og postskærme.

TBU-bogen

S. 205-206.

Tak for øvelsen til

Jess Rasmussen, Viborg OK.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s