Hvor langt løber du?

O-teknisk træning
9. Basis afstandsforståelse: 9-12 år
9.B Introduktion til afstandsbedømmelse: 10-12 år
TBU-bog s. 165

Formål:

At løberne bliver i stand til at vurdere, hvor langt de løber. Ved at have en intuitiv fornemmelse af den tilbagelagte afstand, kan løberne dels have fokus på andre ting samtidigt, og dels vurdere, om de har løbet for kort, for langt eller er ”i området”. Det er specielt aktuelt, når løberne skal forlade en sti et sted, hvor der ikke er tydelige terrængenstande at pejle efter, og i flade, diffuse områder med få tydelige terrængenstande.

Alder:

10-12 år

Design og afvikling:

Introduktion: Find en sti, der over en strækning på min. 200 meter er nogenlunde lige. Markér en afstand (der er kortere end stien) på et ”blankt” kort. Husk at angive målestoksforhold. Kortet, der udleveres til løberne skal være helt blankt på nær afstandsmarkeringen, og enten i A5- eller A4-format. Der skal ikke være markeringer på stien.

Løberne skal løbe den angivne afstand ud af stien. De skal stoppe op, når de mener at de har løbet langt nok og lægge end pind som markering. Derefter fortsætter de til et opsamlingspunkt (f.eks. stikrydset for enden af den stiplede linje på eksemplet til højre).

I starten vil det være hensigtsmæssigt, at løberne starter individuelt, og venter ved opsamlingspunktet. Når alle løbere har markeret, viser træneren den rigtige afstand og evaluerer øvelsen med løberne, inden øvelsen evt. gentages et andet sted. Lad løberne starte ud med at løbe i roligt tempo, og når de får fornemmelsen for at løbe de rigtige afstande, kan de begynde at sætte mere fart på.

Når løberne har fået en fornemmelse af afstandsbedømmelse på stier og i forskellige målestok og forskellige hastigheder, skal de også arbejde med det i terræn, hvor der ikke er så mange pejlemærker, som på en sti. Start med åben skov. Senere hen skal løberne også lave øvelsen i tæt skov og i kuperede områder. Her er der behov for snitzling, så løberne har noget at følge. Snitzlingen skal være længere end den afstand, som løberne skal løbe.

Punktet, hvor løberne skal stoppe, skal være nemt at finde ud fra omkringliggende terrængenstande, så træneren kan definere det med en nøjagtighed på +/- 10 meter.

Teknik og fokuspunkter:

Afstandsbedømmelse skal være en intuitiv færdighed. Løberne skal have en fornemmelse af, hvor langt de løber uden at tænke over det, eller bruge specifikke værktøjer som f.eks. skridttælling.

Hvis løberne har for svært ved det, så forkort afstandene de skal løbe, lad dem måle afstanden på kortet, så de kan oversætte det til meter, eller sæt afstandsskilte op langs stien eller snitzlingen – f.eks. ved 100 og 250 meter, hvis de skal løbe en afstand på 200 meter.

Variationer:

Hvis man senere f.eks. også vil arbejde med delelement 17.B ”Påvirkning fra andre løbere” samtidigt, kan man lade løberne blive stående der, hvor de mener de skal stoppe, eller starte alle løbere samtidigt. I disse tilfælde kan træneren løbe bag ved den sidste løber, og samle holdet på punktet i den angivne afstand.

Afstandsbedømmelse skal holdes ved lige igennem løbernes udvikling. Øvelsen her kan f.eks. også bruges under opvarmningen for ungdoms- og juniorløbere, hvor de løber i roligt tempo, og stopper op, når de mener at have tilbagelagt afstanden.

Varighed:

10-15 min.

Terræn:

Veje, stier, græsplæner og åben, flad skov ved introduktion. Senere kan man bruge tættere skov og mere kuperede områder.

Udstyr:

Snitzling til 100-300 meter.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s