Pegeleg 1

O-teknisk træning
4. Kortets orientering: 6-9 år
4.B Vende kroppen i løbsretningen: 6-9 åt
7-8 år

Formål

At løberne lærer at vende kroppen i løbsretningen, efter at de har retvendt kortet. Løberne skal i øvelsen pege den rigtige løbsretning ud, når de har vendt kroppen i løbsretningen, og dermed peger de også den næste post ud.

Design og afvikling

Sæt 8 poster op i en ottekant, så man kan se alle poster på én gang. Afstanden mellem dem kan variere fra gang til gang, men der skal gerne være min. 15 meter mellem hver post. Sørg for at have en tydelig genstand, både på kortet og i terrænet, som løberne kan retvende kortet efter. I eksemplerne her sættes der en rød snitzling op i den ene ende af ottekanten, som symboliseres med den røde streg på kortet.

Definér startsteder ud fra antallet af løbere og trænere. Der skal gerne være 3-4 løbere pr. startsted. De forskellige startsteder fordeles rundt ved de 8 poster.

Fra startstederne laves forskellige baner med 3-7 poster, alt efter løbernes niveau og alder. Ved hvert startsted står en træner, der starter løberne og hjælper dem med at få retvendt kortet og vendt kroppen rigtigt. Hvis man har ekstra hænder, kan man med fordel placere en hjælper
(f.eks. en forælder) ved hver post. Hjælperen kan hjælpe dem med at få vendt kroppen i løbsretningen.

Når løberne har gennemført en bane, får de en ny. For de yngste kan man evt. sætte forskellige billeder på posterne (i børnebanestil) og på kortet, ud for hver post.

Teknik og fokuspunkter

Når løberne har retvendt kortet og holder det foran kroppen i én hånd, skal de dreje kroppen omkring kortet, så det stadig er retvendt, og så strækstregen mod næste post peger lige fremad, og posten de står ved peger ind i navlen. Nu skal løberne ”forlænge” strækstregen ud i terrænet, og pege i løbsretningen med den ene hånd – hvis de har gjort det rigtigt, peger de på den næste post, som de skal løbe til. Hvis de ikke har vendt kortet rigtigt, eller står skævt med kroppen, så peger de enten ud i ingenting eller på en forkert post. Løberne skal sørge for, at både navle, fødder og næse peger samme vej.

Løberne har i starten svært ved at få vendt kroppen omkring kortet, uden at kortet følger med rundt så det ikke længere er retvendt. At vende kroppen i løbsretningen er en rutine, der skal indøves og gentages meget, før den bliver lagret som en automatisk handling. Træning, hvor løberne kan blive rettet og hjulpet i denne rutine, skal derfor prioriteres højt under indlæringen.

Tilføj brug af tommelgrebet (3.C), når løberne har lært det grundlæggende med at vende kroppen. Når de har lært det, kan det effektivisere deres rutine.

Variationer

Der kan tilføjes flere poster for at gøre det sværere, så man f.eks. løber i en tikant eller i en cirkel.

Varighed

10-20 min.

Terræn

Græsplæne eller i en hal.

Udstyr

8 poststativer med store skærme, snitzling (eller anden markering) til at retvende kortet efter, evt. billeder på posterne.

TBU-bogen

S. 155-156

Tak for øvelsen til

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s