Modgangsøvelse 1

Sportspsykologisk træning
7. Håndtering af modgang
15- år

Formål

At løberne lærer, hvordan de håndterer modgang, når den opstår pludseligt, og hvordan de evt. kan reagere mere hensigtsmæssigt i lignende situationer i fremtiden.

Beskrivelse af øvelsen

Tag udgangspunkt i en øvelse, der indeholder et konkurrenceelement, f.eks. ”matchløb”. Løberne skal ikke vide, at det er en modgangsøvelse, de skal træne, så instruktionen skal holdes som om, at de skal løbe matchløb.

Under selve matchløbet skal løberne opleve et modgangsfænomen – det kan være, at en post står forkert, at den ene af løberne har fået et kort, der ikke passer, eller noget tredje. Det skal være tydeligt nok til, at løberne oplever det som en reel uretfærdighed i konkurrencesituationen.

Selve læringen i øvelsen ligger i den efterfølgende evaluering. Snak med løberne om, hvordan de oplevede situationen (tvivl, uretfærdighed, irritation osv.), hvordan de reagerede, og hvordan de kom videre derfra (hvis de gjorde det). Spørg derefter løberne om, hvordan de gerne vil reagere i en lignende situation, når de møder modgang i fremtiden.

Her kan man som træner hjælpe løberne på vej, hvis de ikke umiddelbart kan svare. Man kan forklare dem, at modgang er naturligt, og ikke noget der kan undgås. Men man kan påvirke modgangen ved at reagere på en konstruktiv måde, når den opstår. Det kan f.eks. være ved at finde energi i modgangen til at kæmpe videre, eller ved at minde sig selv om formålet med den aktivitet, man er i gang med. Så bliver modgangen overkommelig.

Læs om øvelsen Matchløb her.

TBU-bogen

S. 248-249

Tak for øvelsen til

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s