Rytmisk knæløft og strides

Fysisk og Motorisk træning
21. Avanceret løbsteknisk træning: 14- år
21. A Avanceret løbsteknik på hårdt underlag: 14- år
TBU-bog s. 55-56 og 101

Formål:

At træne løbernes overførsel af de rytmiske knæløft til en samlet løbebevægelse med fokus på knæløft.

Antal gentagelser og belastning:
Der laves 2-4 sæt af en afstand på 60-80 meter. Der gås eller jogges tilbage i pausen.

Alder:

14- år

Beskrivelse af øvelsen:

Øvelsen gennemføres ved, at der over en afstand på 15-20 meter laves rytmiske knæløft, hvorefter der accelereres op i fart til et stride, som gennemføres over de næste 40-60 meter, med fortsat fokus på at få løftet knæet kraftigt i fremføringen af benet.

De rytmiske knæløft gennemføres som beskrevet i øvelsen ”Udvidede knæløftsøvelser” i færdighed 14.B. Der er fokus på en kort hængefase efter knæløftet, foden føres ikke direkte op og ned, men lidt mere som et hjul, og frekvensen bliver derfor lidt langsommere end ved normale knæløft.

I accelerationsfasen skal løberne fortsætte de rytmiske knæløft i så stor udstrækning som muligt, samtidig med at de skal accelerere ved at læne sig lidt mere forover for at kunne skabe kraft mod underlaget.

Selve stridet skal også gennemføres med, hvad løberne vil føle er unaturligt høje knæløft. Frekvensen på løbeskridtene skal ikke være lige så høj som ved et almindeligt stride, og hastigheden vil derfor også være lidt lavere. Fokus er på at løbe stærkt, men fortsat med kraftige knæløft.

Generelt:
I øvelsesbeskrivelserne er der fokus på benenes og føddernes bevægelser. Når løberne har fået indarbejdet disse bevægelser, kan der yderligere sættes fokus på, at de også arbejder med de tre resterende dele af at afvikle et hensigtsmæssigt løbeskridt: kropsholdningen, bækkenets position og armtrækket (s. 55). Arbejd kun med én del per sæt, f.eks. ”tænk jer høje”, ”skyd hoften frem” eller ”bevæg armene i løbsretningen”.

Video:

Terræn:

Flad, jævn og ikke glat asfalt, løbebane, grus, græs og gymnastiksal. Variér underlaget fra session til session.

Del af program:

Avanceret løbsteknisk træningsprogram på hårdt underlag.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s