Terningeløb

O-teknisk træning
2. Basis kortforståelse
2.C Introduktion til skovkortet
7-9 år

Fysisk og motorisk træning
4. Legende løbsteknik
4.B Løberelaterede lege i forskellige terræntyper
7-10 år

Formål

At løberne lærer kortets farver og symboler, samt at de gennem leg udvikler deres løbsteknik.

Design og afvikling

Vælg seks postplaceringer i et overskueligt område. Vælg i introduktionen et område, som løberne kender, fx området rundt om klubhuset. Posterne skal gerne stå ved signaturer med forskellige symboler og farver. Sæt SI (alternativt klippetænger) ud på alle posterne.

Start med at følge løberne rundt til de seks poster. Snak med løberne om, hvad posterne står ved, og hvordan det er vist på kortet med farve og symbol.

Herefter går selve legen i gang: Det gælder om at løberne tilsammen får så mange poster som muligt indenfor en given tidsramme, fx 10 minutter. De slår hver især med en terning og løber så ud til den post, som terningen viser. Når de har klippe posten, løber de tilbage og slår igen med terningen. Alle løbere kan være i gang samtidigt.

Legen bliver ved, indtil slutsignalet lyder. Når tiden er gået, lægges alle løbernes klip sammen. Øvelsen kan bruges igen til en senere træning, og holdet kan her konkurrere med sig selv om at slå rekorden.

Eksempel på terningløb. Her post nummer 3 (sten, sort) og 4 (hæk, grøn).

Variation

Øvelsen kan varieres på et udtal af måder. Fx ved at:

  • bruge to terninger. Derved udvides antallet af poster til 11 (terningesum på mellem 2 og 12).
  • løbe øvelsen som stafet.
  • lægge noget ved posterne, som løberne skal tage med tilbage. Det kan fx være legoklodser i samme farve som signaturen, som løberne skal bruge til at bygge det højeste tårn eller en anden figur efter fri fantasi.
  • variere mellem at løbe med eller uden kort (korthusk).
  • vise et billede af postplaceringen i stedet for et kortudsnit. Det kan især være en fordel for de yngste løbere.

Brug løbehjulet til at finde på flere variationer, så øvelsen tilpasses lige netop den færdighed, der skal trænes.

Eksempel på terningeløb med to terninger. Her post nummer 8 (punkthøj, brun), 9 (sti-T, sort), 10 (træstamme, grøn) og 11 (sø, blå).

Teknik og fokuspunkter

Løberne vil tidligt kunne lære, hvad de forskellige farver og de fleste symboler på skovkortet betyder. Når farverne introduceres, kan man anvende følgende retningslinjer:

  • Sort – primært for menneskeskabte genstande.
  • Blå – for vand.
  • Hvid/grøn – for skov.
  • Gul – for åbne områder uden træer (hvor solen kan skinne ned).
  • Olivengrøn – for haver og andre private områder.
  • Brun – for højdeforskelle (jordfarve).

Ved introduktionen til skovkortet er det vigtigt at anvende terræn og kort med god overskuelighed, først og fremmest med så få kurve- og tæthedssymboler som muligt. Hvis området indeholder mange kurver og tætheder, kan det være en god idé at bruge skitsekort, hvor disse symboler er fjernet fra kortet, så det bliver mere overskueligt.

Herunder er vist, hvordan øvelsen ser ud på hhv. skitsekort og tilsvarende skovkort.

Terningeleg på skitsekort, hvor dele af tætheds- og kurvebilledet er fjernet.
Terningeleg på almindeligt skovkort.

Varighed

15-25 min.

Terræn

Skov. Gerne et kendt område til at starte med.

Udstyr

  • Terninger
  • Kort
  • SI-enheder (alternativt klippetænger og klippekort)
  • Postskærme

TBU-bogen

S. 154.

Tak for øvelsen til

Mette Vejen Eriksen, Tisvilde Hegn OK

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s