1. Skovtilvænning
1.C Bevæge sig alene i skoven
5-7 år
Formål:
At løberne lærer at bevæge sig i skoven alene og i grupper
Design og afvikling:
Skovstratego udspringer af det klassiske brætspil stratego, der handler om, at man ved hjælp af strategi og held skal nedkæmpe sine modstandere og erobre deres fane. I stedet for brikker på et spillebræt, skal den enkelte elev være ”en brik” og samarbejde med holdets andre brikker.
To hold dyster mod hinanden. Holdene skal være lette at skelne fra hinanden. Derfor er det smart at printe spillets kort i to forskellige farver, så holdene kan se forskel.
Hvert hold har en base, hvor de kan lægge strategier og de ’døde’ få nye kort. Banen, hvor slaget skal udkæmpes, ligger mellem de to baser.
Hver spiller får udleveret et kort med en figur fra spillet. På kortet står, der hvilke figurere som kan nedkæmpe hvem og et nummer, som viser, hvilke andre kort, det kan slå. Det højeste tal vinder ofte, dog med få undtagelser.

Alle må bevæge sig og løbe samtidig, og man udfordrer en elev fra det andet hold ved at fange og røre ham eller hende. Når en udfordring finder sted, viser begge elever deres kort, og det bedste kort/højeste rang vinder. Hvis man taber en udfordring, er man ’død’ og skal tilbage til sin base og hente et nyt kort. Har man vundet et kort, skal man levere det tilbage til sin egen base straks, og kan ikke udfordre igen, før kortet er lagt i basen.
Man må kun spille med de kort, man har fået udleveret og ikke med erobrede kort, og hver spiller må kun have ét kort ad gangen.
Én elev fra hvert hold skal være fane og have fanekortet, som hele tiden skal være at finde på banen. Fanekortet må som det eneste ikke byttes under spillet, og skal derfor være hos den samme spiller hele spillet.
Spillet vindes, når det ene hold erobrer modstanderholdets fane og bringer den tilbage til egen base.
Teknik og fokuspunkter:
At kunne bevæge sig alene i skoven er en grundlæggende forudsætning for at kunne lære at løbe orienteringsløb. Det er derfor vigtigt at løberne tidligt lærer – og bliver trygge – ved at færdes alene i terrænet
Variationer:
Fanen kan også være en fysisk form for fane (flag, trøje eller lignende), der skal gemmes inden for spilområdet, inden hvert spil startes. Det er så denne fane, der skal findes af det modsatte hold og bringes tilbage til sin egen base
Spillet kan også laves med spillekort i stedet for printet figurer/rangorden.
Holdene deles op i rød og sort – hvor det røde hold kan være hjerte og ruder og det sorte hold kan være spar og klør. Man vinder en duel ved at have det højeste kort.
Fanen er et es, og spillet slutter når fanen er fanget eller der ikke er flere kort i en af holdets baser.
Varighed:
20-45 min.
Terræn:
Skov, gerne rimelig letløbt skov, men der må gerne være lidt træer og sådan man kan gemme sig ved
Udstyr:
Enten printet rangorden: kan findes her
eller et kortspil
TBU-bogen:
s. 152