1. Skovtilvænning
1.C Bevæge sig alene i skoven
5-7 år
Formål:
At løberne lærer at bevæge sig i skoven alene og i grupper. Samtidig er det en god leg til at børnene lærer hinandens navne.
Design og afvikling:
Én af børnene bliver valgt som fanger og skal tælle til 10. Imens skal resten nå at gemme sig i skoven. Det er nu fangerens opgave at finde alle de andre. Når fangeren har fundet en person og sagt deres navn højt, skal denne person gå tilbage til start. Når alle er fundet, er legen slut og der kan evt. findes en ny fanger.
Teknik og fokuspunkter:
At kunne bevæge sig alene i skoven er en grundlæggende forudsætning for at kunne lære at løbe orienteringsløb. Det er derfor vigtigt at løberne tidligt lærer – og bliver trygge – ved at færdes alene i terrænet

Variationer:
Omvendt gemmeleg:
Her er der én, som skal ud og gemme sig imens de andre tæller til 10. Nu er det alles opgave at finde personen. Når man finder personen, sætter man sig stille ved siden af og gemmer sig sammen. Legen er slut når alle er samlet. Nu kan den person som først fandt den som gemte sig, være den nye som skal gemme sig for de andre.
Tælle gemme:
Ligesom almindelig gemmeleg er der en fanger og de andre gemmer sig. Fangeren tæller til 50 mens de andre gemmer sig. Når fangeren er færdig med at tælle, har han/hun 3 skridt til at flytte sig. Dem der gemmer sig må ikke flytte sig. Hvis fangeren ikke kan se nogen, så begynder fangeren at tælle ned igen, nu fra 40. Imens fangeren tæller, skal alle dem der gemmer sig, nu nå tilbage og røre fangeren og gemme sig igen. Sådan fortsætter det indtil alle er fundet.
Mørke gemmeleg:
Fangerne skal tælle til 20 og i den tid skal de andre nå at gemme sig.
Nu er det fangerens opgave, at finde de andre i mørket. Fangeren må gerne bruge en lommelygte til at finde de andre. Når fangeren har fundet en, skal vedkommende sige navnet på personen højt. Når fangeren har gættet rigtig, er personen død. Når fangeren har fundet alle, er legen slut, og en ny person kan blive udnævnt til fanger. Eller i kan evt. prøve:
Mørke gemmeleg kan også leges som “refleks gemmeleg”. Her bliver det bare nemmere for fangeren, at finde dem, som har gemt sig. Det kan derfor være en god ide, at udvide området at gemme sig i.
Refleksen skal være synlig. Deltagerne må altså ikke tage den ind under en jakke, eller gemme den på anden måde. Fangeren går nu rundt og lyser efter dem, som har gemt sig. Når fangeren har fundet en, skal fangeren sige navnet på personen højt. Derefter er personen død.
Sværhedsgraden kan reguleres alt efter hvor mange reflekser hver person har fået eller ved at give deltagerne refleksvest på.
Varighed:
15-20 min.
Terræn:
Skov, gerne rimelig letløbt men med gode gemmesteder
Udstyr:
Til mørke gemmeleg skal der bruges en lampe, pandelamper kan anvendes her
Til refleks gemmeleg skal der bruges lampe og reflekser eller refleksveste
TBU-bogen:
s. 152